ترانزیت انرژی در دریای سرخ به بیش از نصف کاهش یافته است

به گزارش روزپلاس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد که میزان عبور فراورده‌های نفتی و نفت خام از طریق باب‌المندب که گلوگاه جنوبی دریای سرخ است، به بیش از 50 درصد در 8 ماهه اول سال 2024 کاهش یافته است.

ناتوانی در انتقال نفت از طریق یک گلوگاه مهم حتی به طور موقت می‌‌تواند منجر به تاخیر در عرضه و قیمت‌های کشتیرانی بالاتر شود و قیمت‌های بیشتر انرژی را به همراه داشته باشد.

براساس داده‌های «وورتکسا» که ناظر بر تجارت انرژی در آبراه‌های حیاتی است، انتقال نفت از طریق تنگه باب المندب تا اینجای سال 2024، میانگین 4 میلیون بشکه در روز بوده است که در مقایسه با 8.7 میلیون بشکه در روز در سال 2023 کاهش قابل توجهی داشته است.

بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی اکنون به جای رفتن از مسیر تنگه باب المندب، مسیر طولانی‌تر و گران‌تر دماغه امید نیک در جنوب آفریقا را در پیش گرفته اند.

از همین رو شرکت وورتکسا می‌گوید که میزان عبور فراورده‌های نفتی و نفت خام از دماغه امید نیک از میانگین 6 میلیون بشکه در روز در سال 2023 به 9.2 میلیون بشکه در روز در 8 ماهه اول سال 2024 افزایش یافته است.

این تغییر مسیر به فشار بر بازارهای انرژی جهانی افزود زیرا اروپا  و مناطق دیگر برای واردات انرژی، به شدت به این مسیرهای دریایی وابسته هستند.

ترافیگورا که یکی از بزرگترین شرکت‌های بازرگانی نفت در جهان است، در اوت برآورد کرد تغییر مسیر کشتی‌ها، 200 هزار بشکه در روز به مصرف نفت کوره نفتکش‌ها در سال جاری افزوده و آلایندگی سالانه نفتکش‌ها را 4.5 درصد افزایش داده است.

هشدار یمن به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ که مقصدشان سرزمین‌های اشغالی است، 100 هزار بشکه در روز به تقاضای جهانی برای نفت افزوده، چون این نفتکش‌ها مجبورند مسیر طولانی‌تری را طی کرده و قاره آفریقا را دور بزنند.

source

توسط salamatsun.ir