خواص گیاه دم‌ اسبی چیست؟

گیاه دم اسبی گروه وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود دارد؛ از ویتامین C گرفته تا پیریدوکسین، فولات، ویتامین E، پتاسیم، سدیم، کلسیم، آهن و روی. همگی موارد عنوان شده به اشکال مختلفی می‌توانند روی بهبود سلامت بدن نقش داشته باشند. در ادامه قرار است به مهم‌ترین خواص گیاه دم اسبی اشاره کنیم و تأثیر هر کدام در سلامتی بدن را شرح دهیم:

خواص گیاه دم اسبی

تقویت استخوان‌سازی

پوکی استخوان عارضه‌ای است که باعث نرم یا نازک شدن بافت‌ استخوانی می‌شوند که می‌تواند باعث ضعیف شدن استخوان‌ها و شکستن‌شان شود. مصرف گیاه دم اسبی می‌تواند سلول‌های استخوانی به اسم استئوکلاست‌ها را تحریک کند تا از طریق متابولیسم، استخوان‌ها بازسازی شوند. 

ادرارآور طبیعی

 دیورتیک‌ها موادی هستند که دفع ادرار از بدن را بیش‌تر می‌کنند و یکی از مهم‌ترین فواید گیاه دم اسبی، اثر ادرارآوری قوی‌تری است که نسبت به داروهای امروزی دارد. از این گیاه همچنین برای درمان بی‌اختیاری ادرار و شب‌ادراری استفاده می‌کنند.

التیام زخم

یک خاصیت گیاه دم اسبی، بهبود زخم است. دانشمندان بر این باورند که محتوای سیلیس داخل این گیاه کمک می‌کند تا قرمزی زخم، تورم و ترشح به شکل قابل توجهی در طول بازه زمانی کم‌تری کاهش پیدا کند.

بهبود سلامت ناخن

پسوریازیس ناخن، یک بیماری پوستی است که می‌تواند باعث بدشکلی ناخن‌ها شود. یکی از مهم‌ترین فواید گیاه دم اسبی، جلوگیری از ابتلا به پسوریازیس ناخن است و به همین واسطه در مواد تشکیل‌دهنده بسیاری از لاک ناخن‌ها استفاده می‌شود.

بهبود رشد مو

این گیاه به‌واسطه محتوای سیلیکون و آنتی‌اکسیدانی که دارد، باعث کاهش التهاب و پیری الیاف مو می‌شود و می‌تواند کیفیت مو را بهبود ببخشد.

خواص گیاه دم اسبی

خواص ضد التهابی

یک خاصیت گیاه دم اسبی، خواص ضد التهابی آن است. عصاره این می‌تواند لنفوسیت‌ها، نوع اصلی سلول‌های دفاعی درگیر در بیماری‌های التهابی را مهار کند و در بهبود علائم این بیماری‌ها نیز نقش داشته باشد.

خواص ضد میکروبی

تأثیر قوی در برابر باکتری‌ها و قارچ‌هایی مثل استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فواید گیاه دم اسبی شناخته می‌شود که خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

آنتی‌اکسیدان‌های قوی

این گیاه سرشار از ترکیبات فنلی است؛ گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها که آسیب‌های اکسیداتیو به غشای سلولی را مهار می‌کنند و می‌توانند سلامت بدن را بهبود ببخشند.

کاهش فشار خون

سایت Verywell Health به مقاله‌ای اشاره می‌کند که در آن، فشار سیستولیک و دیاستولیک در افرادی که گیاه دم‌ اسبی را مصرف کرده‌اند، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و از گذشته تا امروز هم از این گیاه برای بهبود و درمان فشار خون بالا استفاده شده است.

خواص گیاه دم اسبی

کاهش قند خون

با وجود این‌که مطالعات بالینی بسیار کمی در این زمینه انجام شده، اما دانشمندان بر این باورند که گیاه دم‌اسبی می‌تواند تأثیر مفیدی روی قند خون و مقاومت به انسولین داشته باشد و با کاهش قند خون بدن، علائم بیماری‌هایی مثل دیابت را کاهش دهد.

مضرات گیاه دم اسبی چیست؟

درست مثل هر گیاه دیگری، مصرف دم اسبی در کنار فواید بسیار زیاد، مضراتی را هم به‌همراه خواهد داشت که در ادامه به برخی از مهم‌ترین‌شان اشاره می‌کنیم:

  • افزایش ادرار: در برخی موارد، مصرف بیش از اندازه گیاه دم‌اسبی می‌تواند به افزایش ادرار منجر شود.
  • کمبود ویتامین ‌B1: از آن‌جایی که دم‌اسبی حاوی تیامیناز است، آنزیمی که تیامین را تجزیه می‌کند، مصرف آن به مدت طولانی می‌تواند خطر کمبود تیامین را افزایش دهد.
  • واکنش‌های آلرژیک: افرادی که به گیاه دم‌اسبی یا اعضای خانواده این گیاه حساسیت دارند، ممکن است واکنش‌های آلرژیکی مثل قرمزی یا خارش پوست و حتی تشنج را تجربه کنند.
  • تداخل با الکل: مصرف الکل باعث کاهش سطح ویتامین B1 می‌شود و از آن‌جایی که دم‌اسبی نیز به‌ خودی خود می‌تواند سطح ویتامین B1 را کاهش دهد، مصرف این گیاه در کنار الکل شرایط خطرناکی را برای سلامتی فرد به‌همراه دارد.
  • بارداری یا شیردهی: با وجود این‌که تحقیقات زیادی درباره ایمنی مصرف دم‌اسبی در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد، اما در برخی موارد ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی جنین و مادر به همراه داشته باشد. در نتیجه مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.
  • کم شدن سطح پتاسیم: دم‌اسبی اثرات ادرارآور بسیار زیادی دارد و هنگامی که مقدار زیادی مایعات از بدن‌تان خارج شود، یک ماده مغذی حیاتی به نام پتاسیم را از دست می‌دهید. از دست دادن این ماده معدنی می‌تواند اثرات خطرناکی مثل ضربان قلب نامنظم را به‌همراه دارد.
  • آلرژی به نیکوتین: از آن‌جایی که دم اسبی حاوی مقادیر بسیار کمی نیکوتین است، در صورت داشتن حساسیت به نیکوتین می‌تواند واکنش آلرژیکی به دم‌ اسبی را هم به‌همراه داشته باشد.

خواص گیاه دم اسبی

خواص گیاه دم اسبی در طب سنتی چیست؟

در طب سنتی از گیاه دم‌ اسبی برای بهبود اختلالات تنفسی و بهبود زخم معده کمک می‌گیرند. مصرف این گیاه می‌تواند به درمان سرفه‌های خشک، برونشیت و تب همراه با سرماخوردگی کمک کند. جدا از این موضوع، قرقره کردن دمنوش گیاه دم اسبی یکی از بهترین روش‌های برای درمان زخم معده و مشکلات مرتبط با دهان، مثل لوزه‌های ملتحمه است.

چگونه دم اسبی را مصرف کنیم؟

شما می‌توانید دم اسبی را به اشکال مختلف، مثل سبزی خشک شده، چای و حتی کپسول تهیه کرده و مصرف کنید. جدا از این موضوع، کرم‌ها، لوسیون‌هاو پمادهایی که حاوی گیاه دم اسبی هستند نیز برای سلامت مو و ناخن مناسب‌اند.

برای دم کردن چای دم اسبی باید مراحل زیر را پیش بگیرید:

  • ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری گیاه دم اسبی تازه یا خشک شده را داخل یک فنجان آب جوشیده‌شده بریزید و اجازه دهید تا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد.
  • سپس چای را از صافی رد کرده و در صورت تمایل، عسل خام نیز به آن اضافه کنید.

دوز مناسب برای مصرف دم اسبی به عوامل مختلفی مثل سن و وضعیت سلامت هر فرد بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی در مورد دوز استاندارد روزانه برای این گیاه وجود ندارد. خیلی از مکمل‌ها حاوی ۳۰۰ میلی‌گرم عصاره خشک دم اسبی در هر کپسول هستند که می‌توانید آن‌ها را حداکثر تا سه بار در روز مصرف کنید.

سخن پایانی

جوامع بسیار زیادی از هزاران سال پیش، از خاصیت گیاه دم اسبی برای درمان تقویت استخوان‌سازی،‌ کاهش التهاب، کاهش فشار و قند خون و افزایش رشد مو استفاده می‌کنند.  با این حال،‌ با توجه به این‌که مصرف مداوم این گیاه می‌تواند مضراتی را به همراه داشته باشد، بهتر است پیش از مصرف با یک پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید تا براساس وضعیت سلامتی‌تان، دوز و روش استفاده درستی داشته باشید.

در این بین، رعایت رژیم غذایی یکی از بهترین روش‌های بهبود سلامت استخوان‌ها و کمک به پوست و مو است و می‌تواند در طولانی‌مدت، اثرات بسیار خوبی را روی رشد مو و جوان‌سازی پوست‌تان به همراه داشته باشد. ما در لیمومی با رژیم مزوبولیک بدون نیاز به انجام تمرینات ورزشی و با برنامه‌ای که تمام گروه‌های غذایی را در بر می‌گیرد، به شما کمک می‌کنیم تا نه‌تنها به وزن ایده‌آل‌تان برسید، بلکه کیفیت زندگی و سلامتی‌ کلی بدن‌تان را بهبود ببخشید.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر روی این لینک کلیک کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Verywell Health

Mount Sinai

Dr. Axe

Healthline

source

توسط salamatsun.ir