صاحب‌خبر –

جوان آنلاین: فرمانده مرزبانی با بیان اینکه در پوشش کولبری اقدام به قاچاق اسلحه به کشور می‌شود، گفت که در یک مورد ۳۰۰ قبضه اسلحه کلت در بار کولبران کشف شد. 
سردار احمدعلی گودرزی گفت: کشور ما ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز دارد و بخش زیادی از این مرز خشکی است و ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر هم مرز دریایی داریم و از مرز‌ها مراقبت می‌شود. 
وی با اشاره به موضوع انسداد مرز‌ها گفت: در مرز‌های پرخطر مثل جنوب‌شرق و شمال‌غرب که گروهک‌های تروریستی و ضدانقلاب حضور پیدا می‌کنند، دهانه‌های خروجی مرز‌ها را با حفر کانال، دیوار‌های مرزی و سیم خاردار مسدود کرده‌ایم تا گروهک‌های تروریستی و باند‌های قاچاق موادمخدر نتوانند از آن‌ها عبور کنند. 
سردار گودرزی ادامه داد: مرزبانی در شورای امنیت کشور طرحی برای انسداد مرز‌ها ارائه داد که مبلغ قابل توجهی برای این طرح اختصاص داده و بنا شده است دیوار‌های مرزی، فیبر نوری و دیگر امکانات انسداد مرز به مرور انجام شود. این طرح پنج ساله است و امسال با جدیت آغاز شده و اعتقاد داریم ظرف یک سال آینده اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خواهد خورد. 
سردار گودرزی با بیان اینکه ۹۵ درصد قاچاق از معابر رسمی کشور وارد می‌شود، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا در سال چند نوبت اجازه وارد کردن بار ته‌لنجی به ملوانان را می‌دهد، یعنی یک ملوان بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن می‌تواند بار ته‌لنجی وارد کشور کند. 
وی گفت: سالانه بیش از ۲ میلیارد تن کالا در قالب کالای معافیت‌دار از طریق گمرک با درصد گمرکی پایینی وارد کشور می‌شود و مرزبانی اعتقاد دارد ورود کالا باید ساماندهی شود. مرزبانی این کالا‌ها را تنها از لحاظ امنیتی بررسی می‌کند، یعنی ورود و خروج ملوانان و شناور‌ها را ثبت می‌کند، پلیس گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید این کالا‌ها را بررسی کنند. 
‌سردار گودرزی با بیان اینکه دیده شده در پوشش کولبری ۳۰۰ قبضه سلاح کلت جاساز شده است، گفت: در شأن مرزنشینان، کولبری نیست، چراکه کولبری نوعی قاچاق است و اغلب قاچاقچیان عمده از این کار سوءاستفاده می‌کنند و در واقع این مرزنشینان نیستند که کولبری می‌کنند. 
وی گفت: باید گذر‌های مرزی تقویت شوند و برای برخی از تردد‌ها در گذرگاه‌ها نظارت انجام شود و مرزبانان امنیت تردد از این گذرگاه‌ها را تأمین کنند. وی درباره برخورد با اتباع غیرمجاز هم بیان کرد: طرح برخورد با اتباع غیرمجاز در جریان است و تا به امروز ۷۵۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز از ایران طرد شده‌اند. 
فرمانده مرزبانی انتظامی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد کالای قاچاق کشف شده که این تعداد نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: هزار و ۴۳۷ سلاح جنگی و ۳۰‌تن موادمخدر در مرز‌ها کشف و ضبط شده است و ۸۷ نفر از اشراری که قصد داشتند با سلاح وارد کشور شوند به هلاکت رسیده‌اند.

∎​

source

توسط salamatsun.ir