صاحب‌خبر –

سرهنگ جمشید محبت‌خانی درباره شدت و وسعت آتش سوزی‌های طی یک سال اخیر مناطق چهارگانه اظهار کرد: از اول سال بارندگی‌های خوبی اتفاق افتاد و رویش‌های یک ساله طبیعی از نظر تراکم در وضعیت خوبی قرار گرفت. به دلیل این‌که اجازه نمی‌دهیم دام‌ها به‌ویژه در پارک ملی وارد شوند، درختان پس از گذشت زمانی یعنی طی ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور خشک می‌شوند بنابراین پتانسیل بسیار بالایی برای آتش گرفتن دارند. در این شرایط اطفای حریق بسیار دشوار است. ما پیش از این تجربه‌اش را داشتیم و رزمایش‌هایی با همکاری جنگلبانی، سازمان منابع طبیعی، یگان‌های انتظامی، بسیج و آتش نشانی در سطوح استانی، شهرستانی و بخش برگزار کردیم.

او ادامه داد: بر اساس میزان بودجه تجهیزات اطفای حریق را خریداری و به استان‌ها ارسال کردیم. پیش بینی حریق را کرده بودیم و آتش‌سوزی‌ در مناطق چهارگانه نسبت به سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی پیدا کرد اما از نظر متراژ آتش‌سوزی پنج درصد افزایش یافت. بیشترین حریق را هم پاییز در استان کرمانشاه تجربه کردیم. متاسفانه ۸۰ درصد دلایل آتش‌سوزی‌های ما انسانی اما غیرعمدی است. عامل‌های طبیعی مثل گرمای هوا، تابش خورشید و رعد و برق درصد بسیار کمتری را در وقوع حریق‌ به خود اختصاص داده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در توصیه به مردم با اشاره به دقت بیشتر در راستای حفظ محیط زیست گفت: بسیاری از مردم جنگل‌دوست و طبیعت‌دوست هستند اما معمولا پس از ترک محل حریق شکل می‌گیرد و دیگر قابل اطفا نیست. ناراحتی و پشیمانی پس از آن هم فایده‌ای ندارد؛ بنابراین مردم هنگام حضور در طبیعت دقت بیشتری داشته باشند. در محل‌های پیش بینی شده آتش روشن کنند و در محل‌های دیگر تا حد امکان آتش روشن نکنند و غذای پخته همراه خود داشته باشند. رعایت این‌ نکات می‌تواند موجب پیشگیری از وقوع حریق در مناطق چهارگانه شود.

او با بیان این‌که درصد کمی از آتش سوزی‌ها توسط عامل انسانی غیرمستقیم اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: از جمله این عوامل می‌توان به رها کردن زباله‌ها و ظروف در طبیعت اشاره کرد که بر اثر تابش نور خورشید منجر به شکل گیری حریق می‌شوند بنابراین انتظار می‌رود مردم از رها کردن زباله و ظروف به‌ویژه از نوع براق آن در طبیعت خودداری کنند.

محبت خانی در پایان گفت: درصدی از آتش‌سوزی‌ها عمدی است که از برخی اختلاف ها نشات می‌گیرد. به عنوان نمونه ممکن است فردی به علت ایجاد ممانعت قانونی از چرای دام در پارک ملی ناراحت باشد و اقدام به آتش‌افروزی کند البته این‌ گونه افراد شناسایی می‌شوند. مردم می‌توانند در صورت مشاهده چنین اتفاقاتی، موضوع را از طریق سامانه ۱۵۴۰ یا مراجعه حضوری به پایگاه‌ها و محیط بانان به ما اطلاع بدهند. ما با هماهنگی دستگاه قضایی با مجرمان برخورد می‌کنیم.

∎​

source

توسط salamatsun.ir