به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، سازمان غذا و دارو در ادامه اقدامات خود به منظور شفافیت اطلاعات زنجیره تأمین کالاهای سلامت‌محور، ارزش ریالی واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی و مواد اولیه و قطعات ساخت آن‌ها را به داشبورد مدیریتی «آمارنامه تجهیزات و ملزومات پزشکی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲» افزوده است.

این آمارنامه برای دومین سال متوالی، در تیر ماه سال جاری رونمایی شد که در آن داده‌های کامل واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی اعم از تعداد اقلام وارد شده، تعداد شرکت‌های واردکننده، ارزش دلاری و ریالی واردات هرکدام از کالاها قابل دسترسی است. مطابق توضیحات ارائه شده در افزونه جدید این داشبورد، ارزش ریالی از حاصل‌ضرب سه عامل معادل دلاری، نرخ ارز متناظر و ضرایب سود و هزینه مصوب تأمین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان محاسبه شده است.

ارزش بازار ۶۴ همتی تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی در ایران

ارزش واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال ۱۴۰۲ با رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۶۳. ۹ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده است که از این میزان ۸. ۵ همت (حدود ۱۳ درصد) مربوط به مواد اولیه، قطعات ساخت و قطعات یدکی است و مابقی صرف واردات محصولات نهایی این گروه از کالاها شده است. ارز ترجیحی نوع اول (با نرخ دلار ۴۲۰۰۰ ریال) که فقط در تجهیزات و ملزومات پزشکی تخصیص داده می‌شود با حدوداً ۱ میلیارد دلار (۹. ۸۳ همت) ارزبری، بیش از ۵۰ درصد ارزش دلاری واردات این اقلام را درسال ۱۴۰۲ دربرگرفته، درحالیکه فقط کمتر از ۵ درصد از آن (۴۳۰ میلیارد تومان) صرف مواد اولیه و قطعات ساخت تولیدکنندگان شده است. بیش از ۶۰ درصد ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی صرف واردات تجهیزات آزمایشگاهی (۲. ۷ همت)، قلب و عروق (۲. ۵ همت) و ارتوپدی (۱. ۵ همت) می‌شود.

فیکسچر (۶. ۳ همت)، اباتمنت ایمپلنت (۱. ۶ همت)، دستگاه شتابدهنده خطی (۱. ۲ همت)، کامپوزیت تک تیوب (۱. ۱ همت) و استنت دارویی (۱ همت) به ترتیب بیشترین ارزش ریالی واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی را دربرمی‌گیرند.

ارزش بازار ۶۴ همتی تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی در ایران

آمارنامه تجهیزات پزشکی سال ۱۴۰۲ از طریق پنجره شفافیت سازمان غذا و دارو (publicbi. fda.gov.ir)، بخش «آمارنامه» وبگاه رسمی اداره کل تجهیزات پزشکی (IMED.ir) و بصورت مستقیم از طریق این لینک (با نام کاربری publicuser و رمز عبور Public@۱۲۳۴۵) در دسترس است.

source

توسط salamatsun.ir