به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
حسین فرهادی در خصوص دلیل عدم درج قیمت مصرفکننده بر بستههای شکر در سوپرمارکتها به ایلنا گفت: دو عامل سبب نابهسامانی بازار شکر است. عامل اول به چگونگی قیمتگذاری مربوط میشود. زمانی که سازمان حمایت از مصرفکنندگان قیمت شکر را در جایگاه یکی از کالاهای اساسی که به واردات آن ارز تالار دوم اختصاص مییابد تعیین میکند. چندین نهاد، ارگان و سازمان در این قیمتگذاری دخالت دارند در حالی که هیچ یک از آنها تخصصی در این زمینه ندارند.
وی افزود: هیچ یک از اعضا اتحادیه مواد غذایی و کارشناسان در امر قیمتگذاری دخالت داده نمیشوند و سازمان حمایت روش بررسی قیمت را مطالبه نمیکند. سودی که دولت برای قیمت شکر از کارخانه تا مصرفکننده در نظر گرفته ۱۰ درصد است و در تعیین این قیمت حاشیه سود بنکدار و خردهفروش و هزینههای حمل را در نظر نگرفته است.
این فعال صنفی ادامه داد: علاوه بر قیمت شکر در توزیع این کالا هم ایراداتی وجود دارد که بازار را دچار اختلال میکند. دولت شکر زیادی در اختیار فروشگاههای زنجیرهای قرار میدهد در حالی که این فروشگاهها در عرضه کالا به مردم سهمی ۱۵درصدی دارند. در نتیجه فروشگاههای زنجیرهای مازاد شکر را در بازار آزاد عرضه میکنند و این امر باعث افزایش قیمت شکر است.
فرهادی گفت: قیمت مصوب دولت برای شکر فلهای که به دست مصرفکننده میرسد 42.5 هزار تومان و شکر بستهبندی شده 49.5 هزار تومان در هر کیلو است اما مصرفکننده در خوشبینانهترین حالت شکر فله را با قیمت ۵۰ هزار تومان خریداری میکند.
انتهای پیام
source