خیلی از مردم به ویژه در سال‌های اخیر بنا به دلایل زیادی با مشکلات فراوانی در خوابشان مواجه هستند؛ مشکلاتی از قبیل بی خوابی، کم خوابی یا خواب زیاد و بیدار شدن ناگهانی از خواب.

خواب یکی از ارکان مهم در سلامتی هر فردی است. خواب ما می‌تواند روی بخش‌های مهم سلامتی جسمی و روحی ما تاثیر بگذارد اما بنا به عدم اطلاع رسانی درست و ناآگاهی مردم نسبت به آن، خیلی‌ها از اهمیت داشتن یک خواب با کیفیت بالا بی خبرند.

یکی از مهم ترین اختلالات خواب که برای خیلی از مردم آزاردهنده است، بیدار شدن ناگهانی از خواب است که در این مطلب به آن می‌پردازیم. بیدار شدن از خواب دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد، از جمله استرس، خروپف، تکرر ادرار، آپنه خواب، اسپاسم عضلات پا، سبک زندگی ناسالم و… که در ادامه هرکدام را توضیح خواهیم داد.

اسپاسم عضلات پا یا سندرم پای بی قرار

یکی از اختلالات خواب، سندرم پای بی قرار است، این اختلال به نوعی است که افراد در حین خواب حس می‌کنند که شی خاصی روی پایشان حرکت می‌کند یا پایشان دچار خارش ناگهانی می‌شود، این موضوع با حالاتی همچون گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش در پا نیز حس می‌شود. به همین دلیل با عکس العمل و تکان دادن پا همراه شده که همین کار منجر به بیدار شدن از خواب می‌شود.

کمبود ویتامین B6، کم خونی، مصرف برخی داروها مانند انواع داروهای ضدافسردگی بدون تجویز پزشک متخصص، بارداری و یا تغییرات هورمونی، اضافه وزن، کشیدن سیگار، بیماری‌های اعصاب و برخی مشکلات مغز و اعصاب مرتبط با کم‌کاری تیروئید و دیابت از مهم ترین دلایلی هستند که باعث ابتلا به این اختلال خواب می‌شوند.

آپنه خواب

آپنه خواب یکی از مهم ترین اختلالات خواب است که اگر درمان نشود باعث بروز بیماری‌های زیاد و خطرناکی نیز خواهد شد. آپنه خواب یا وقفه تنفسی در حین خواب، به حالتی می‌گویند که افراد با حس خفگی از خواب بیدار می‌شوند. آپنه خواب خود را با خروپف، خرخر کردن و حالت خفگی نمایان می‌کند. همچنین مشکلاتی همچون خستگی در طول روز، خشکی دهان پس از بیدار شدن، فراموشی، تحریک پذیری، سردردهای مدام صبحگاهی، تکرر ادرار، مشکلات جنسی و عرق شبانه نیز از علائم مهم در شناسایی آپنه خواب است. گفتنی است؛ این وقفه تنفسی در حین خواب ممکن است از ده‌ها یا حتی صدها بار رخ دهد و به دلیل بسته شدن مجرای تنفسی منجر به بیدار شدن و یا خروپف های با صدای بلند شود.

اما از مهم‌ترین عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلا به آپنه خواب می‌شوند می‌توان به اضافه وزن، سیگار کشیدن و مصرف الکل، جنسیت (در آقایان احتمال ابتلا به آپنه خواب بیشتر از خانم‌ها است)، ضخامت زیاد دور گردن و افزایش سن اشاره کرد.

همانطور که عنوان شد، آپنه خواب جدا از اینکه ممکن است از عوامل مختلفی به وجود بیاید، خودش نیز سرچشمه مشکلات فراوانی در سلامت جسمی و روحی می‌شود. بسیاری از افراد ممکن است با بیماری‌ها خاصی درگیر باشند و موفق به درمان آن نشوند، در این مواقع با درمان خواب، می‌توانند آن بیماری را نیز درمان کنند.

سکته قلبی و مغزی، فشار خون بالا، افزایش وزن، افسردگی، دیابت، سردرد، عدم تمرکز، ریزش مو و مشکلات پوستی و حتی مرگ ناگهانی در خواب، مهم‌ترین عواقب آپنه خواب هستند که باعث می‌شوند آن را بسیار جدی گرفت و برای درمانش اقدام کرد.

استرس

امروزه و در سال‌های اخیر، یکی از مشکلاتی که باعث به هم ریختن برنامه خواب افراد می‌شود، استرس است. استرس داشتن جدا از اینکه باعث بی خوابی و یا دیر به خواب رفتن می‌شود، پریدن‌های مدام از خواب را نیز در پی دارد.

برای درمان استرس باید یا به پزشک متخصص مراجعه کرد و یا با کارهایی همچون مدیتیشن و خوردن دمنوش‌های آرامش‌بخش از شدت آن کاست و آن را از بین برد.

سبک زندگی ناسالم

ما در زمانی زندگی می‌کنیم که بنا به دلایل مختلفی، از سبک زندگی سالم به صورت خواسته یا ناخواسته فاصله دارید. این مشکل هم به سلامت ما ضربه می‌زند و هم باعث بهم ریختگی‌های روحی در ما می‌شود. از مهم‌ترین تاثیرات سبک زندگی نادرست، تاثیر گذاشتن آن روی خواب است.

برای مثال استفاده از تلفن همراه پیش از خواب، باعث می‌شود تا طیف نوری آبی که دقیقا مانند خورشید است به مغز ما وانمود کند که صبح است و مغز نیز در همین راستا ما را بیشتر بیدار نگه دارد.

همچنین غذا خوردن با فاصله کم از به خواب رفتن، از مهم‌ترین دلایل بی خوابی و همچنین بیدار شدن از خواب به دلیل سنگینی و معده درد است. دیر غذا خوردن باعث رفلاکس معده نیز می‌شود که با برگشتن اسید و زیاد شدن آب دهان، در نهایت پریدن از خواب را به همراه دارد.

درمان خواب

اگر به هر دلیلی با خوابتان مشکل دارید و از اختلالات خواب رنج می‌برید، باید سریعا و برای جلوگیری از خطرات بیشتر به درمان آن اقدام کنید. برای این کار بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا در مرحله اول سوابق خواب و انواع بیماری‌هایتان بررسی شود و سپس با یک تست خواب یا پلی سومنوگرافی به طور دقیق اختلالات خواب شناسایی شود.

فراموش نکنید که مشکلات خواب قابل درمان است و با مراجعه به پزشک و عدم درمان خودسر، می‌توانید از عواقب آن بکاهیید و کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

source

توسط salamatsun.ir