به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
هاشم اورعی در خصوص راهکارهای عبور از ناترازی بنزین به ایلنا، اعلام کرد: مصرف روزانه بنزین و گازوئیل به ۱۲۷ و ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. نمیتوان انتظار داشت تولید افزایش قابل توجهی داشته باشد یعنی هر روز مسئله حادتر میشود.
در بودجه سال جاری پیشبینی شده ۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین کنار گذاشته شود. با این فرمان طی ۳ تا ۴ سال آینده تمام درآمد نفتی را باید صرف واردات سوخت مایع کرد. این در حالی است که در ایران همه چیز به درآمدهای نفتی بستگی دارد. اگر قرار باشد همه این درآمد صرف واردات فرآوردههای نفتی شود، چگونه میتوان بقیه هزینهها را تامین کرد؟
بنزین تبدیل به ابربحران شده است
ماجرای بنزین در حال تبدیل به ابربحران و گره کور است و کاری نمیتوان کرد. کنترل میزان مصرف سوخت خودروها را رها کرده اما از طرفی مرزها بسته و به رقابت صنعت خودرو با نمونه مشابه خارجی مجوز داده نمی شود. از سوی دیگر دائم فراخوان ثبتنام خرید خودرو منتشر میشود یعنی همان میزان که خودرو روانه بازار میشود به همان میزان هم فاصله خودروهای داخل با فناوریهای روز دنیا بیشتر میشود.
متوسط مصرف سوخت خودروهای ایران تقریبا دو برابر دنیا بوده و قابل قبول نیست. اگر فرض شود یکشبه خودرها استاندارد دنیا شوند مصرف نصف میشود.
قیمت گازوئیل در افغانستان ۱۷۰ برابر ایران است
قیمت گازوئیل در افغانستان ۵۱ هزار تومان و در ایران ۳۰۰ تومان است. این رویه یعنی به تداوم قاچاق اجازه داده می شود. ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز سوخت قاچاق میشود.
اگر دولت بنا ندارد بنزین را خصوصیسازی کند حداقل اجازه دهد به صورت موازی اشخاص و بخش خصوصی وارد شوند و بنزین را با قیمت بالا وارد و با نرخ بالاتر و خدمات بهتر توزیع کنند. برخی اشخاص از خودورهای سوخترسان سیار بنزین مورد نیاز را تامین میکنند. اگر دولت کنار برود و قیمت به سمت آزاد شدن برود روال بهبود را طی خواهد کرد.
خودروسازان را باید مجبور کرد کیفیت را افزایش دهند و این بدون رقابت با نمونه خارجی غیرممکن است. با این فرمان هر روز معضل بنزین حادتر میشود. قیمت بنزین ایران با کشورهای همسایه هیچگونه همخوانی ندارد.
بخشی از بنزین با کاهش کیفیت و بخشی با توقف تولید دیگر فراوردهها تامین میشود. علاوه بر این بیش از ۳ ماه بنزین سوپر در پمپ بنزین ها موجود نیست.
انتهای پیام
source