سئو سایت

داخل برنامه آیفون Capulcu Tencere برای هواداران اعتراض ترکیه (اعتبار: Capulcu Tencere از طریق… [+] iTunes)

هنگامی که شهروندان ترک در استانبول در اواخر ماه مه پارک گزی و میدان تقسیم نزدیک را برای مخالفت با توسعه برنامه ریزی شده دولت اشغال کردند، ملتی را در اعتراض به راه انداختند و با واکنش شدید دولت مواجه شدند.
با گزارش رویترز در روز چهارشنبه مبنی بر اینکه دادگاه ترکیه در اوایل ژوئن علیه تحولات در اوج واکنش عمومی رای داد، اکنون به نظر می رسد که معترضان به هدف نمادین خود دست یافته اند. اما با ادامه اعتراضات در بوسنی، برزیل و صحنه های وحشیانه در مصر به عنوان کشوری که با کودتای دیگری مواجه است، جنبش های دموکراتیک در سراسر جهان می توانند از نحوه استفاده معترضان ترک از طیف وسیعی از فناوری ها برای سازماندهی و انتشار بهتر پیام خود بیاموزند.
توییت کردن بدون هیچ وقت
ناکامی رسانه‌های بزرگ ترکیه در پوشش خبری اعتراض‌ها اکنون به خوبی مستند شده است، اما پاسخ آنها ممکن است «به نی‌هایی تبدیل شده باشد که کمر شتر را شکست» در وادار کردن ترک‌ها به نگاه اول به رسانه‌های اجتماعی که قبلاً در این کشور محبوب بودند. یامان آکدنیز، استاد حقوق در دانشگاه بیلگی استانبول.
که منجر به انفجار توییتر در سطح بی سابقه ای شد. بر اساس گزارش مگان مک دافی متزگر و پابلو باربرا که توییتر را مطالعه کردند، محبوب ترین هشتگ توییتر، “direngezipark” در سه روز 1.8 میلیون بار توییت شد که بیشتر از محبوب ترین هشتگ کل جنبش انقلاب مصر در سال 2011 بود. استفاده در اعتراضات ترکیه برای گروه کاری رسانه های اجتماعی و مشارکت سیاسی در دانشگاه نیویورک.
کاربران ترک نیز بر مکالمات خود مسلط بودند و اکثر توییت‌ها در داخل مرزهای ترکیه و به زبان ترکی منتشر می‌شدند. این برخلاف فعالیت بهار عربی مصر است، زمانی که اکثر توئیت‌هایی که توسط محققان ردیابی می‌شوند از خارج از مصر می‌آیند و تعداد بیشتری از آن‌ها تا حدی برای جلب توجه رسانه‌های خارجی از انگلیسی استفاده می‌کنند.
متزگر می‌گوید توییتر همچنین به ارتباط معترضان همفکر در سراسر مرزها برای همبستگی کمک کرد. تعداد زیادی از معترضان در ترکیه، بوسنی، بلغارستان و برزیل در روزهای اخیر از طریق هشتگ های اعتراضی مشترک به یکدیگر ارجاع داده اند.
اپلیکیشن ها وارد کتاب بازی معترضان می شوند
برنامه‌های تلفن بومی نیز نقش پرطرفداری در اعتراضات ترکیه ایفا کردند، از یک ایجاد ویروسی عجیب‌تر تا یک برنامه پیام‌رسان بزرگ. گروهی از دوستان ترک در ایالات متحده یک اپلیکیشن به نام «Capulcu Tencere» ساختند که سر و صدای معترضانی را که به دلیل همبستگی با جنبش هر شب ساعت 9 شب در قابلمه ها و ماهیتابه ها را می کوبند، شبیه سازی می کند. جِم کوزین اوغلو، یکی از خالقان این اپلیکیشن و یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل یک استارت آپ شهر نیویورک، بوم ست، می گوید: «ما می خواستیم کاری را با عجله انجام دهیم، اما با ذوق و شوخی در آن کار کنیم.
این گروه کاربران را در رسانه های اجتماعی با استفاده از کلمات کلیدی از جمله “tencere [pot]، “tava [pan]” و “capulcu [غارتگر]” هدف قرار داد، کلمه ای که دولت برای توصیف معترضان استفاده می کند و اکنون یک فریاد کنایه آمیز برای بسیاری است. ناز کولاک اوغلو یکی از خالقان
این برنامه رایگان بیش از 100000 بار در هفته اول، بیشتر از طریق اپ استور اپل دانلود شد. به گفته Kerem Baran، بنیانگذار Boomset و CTO و یکی دیگر از خالقان برنامه Capulcu Tencere، این تیم حتی یک نسخه پرتغالی برای همبستگی با معترضان برزیلی ایجاد کرد که روز سه شنبه در اپ استور اپل به صورت زنده منتشر شد.
آسلی تونچ، استاد رسانه در دانشگاه بیلگی استانبول، می گوید که برنامه Capulcu Tencere یکی از چندین برنامه از نوع فرهنگ پاپ است که از زمان شروع اعتراضات محبوبیت خود را نشان داده است. چندین بازی مانند یک بازی رومیزی از نوع Monopoly و «Angara Birds» که از بازی محبوب Rovio جدا شده است، موضوع را در فروشگاه Google Play Android ادامه داده اند.
یکی دیگر از برنامه های محبوب برای معترضان “واتس اپ” بود، ابزار پیام رسانی گروهی که به گروه های بسته از دوستان اجازه می داد با هم ارتباط برقرار کنند و یکدیگر را پیدا کنند. Muhtarcan Goktas، یکی از خالقان Capulcu Tencere و مهندس Boomset می‌گوید: این به ویژه زمانی که کاربران می‌توانند مکان‌های خود را به اشتراک بگذارند و پس از پراکنده شدن توسط پلیس دوباره تشکیل جلسه دهند، کمک می‌کند. آکدنیز می گوید که ماهیت بسته بودن این برنامه نیز نظارت را برای دولت دشوار کرده است.
و برای ضبط آنچه که بدون رسانه در آنجا اتفاق می‌افتد، معترضان تعداد زیادی ویدیو را پخش مستقیم کردند، در حالی که پخش‌کننده‌های اصلی به دلیل پخش فیلم پنگوئن‌ها مورد انتقاد قرار گرفتند. محبوب‌ترین ابزارها Ustream، Vine و Capul.tv هستند، یک ایستگاه پخش جداگانه که از پارک Gezi ایجاد شده است.
انجمن های وب
یک وب‌سایت انجمن باز، Acik Demokrasi [دموکراسی باز]، به یک سایت پیشرو برای افراد نگران تبدیل شد تا در مورد ایده‌های مربوط به دولت ترکیه و اعتراض‌ها بحث کنند و رأی دهند. به عنوان مثال، یک تابلوی پیام در مورد اینکه گروه دیگری از متخصصان فنی ترکیه با پولی که از یک کمپین موفق Indiegogo برای انتشار یک آگهی تمام صفحه در نیویورک تایمز در اوایل ژوئن باقی مانده اند، چه کاری باید انجام دهند.
به روز رسانی: سامی کان تاندوگدو، بنیانگذار Acik Demokrasi، از طریق ایمیل با من تماس گرفت تا چند نکته را اضافه کنم: تاندوگدو و تیمش نیم سال پیش این ایده را مطرح کردند، اما فقط بررسی قانونی سایت های ترکیه را به موقع برای روز پنجم اعتراضات به پایان رساندند. این سایت در حال حاضر دارای 50 نظرسنجی فعال است که توسط کاربران ایجاد شده و 2000 بازدیدکننده منحصر به فرد روزانه با 13000 دنبال کننده فیس بوک، عمدتاً جوانانی که تا به حال با کامپیوتر آشنا هستند، ایجاد شده است. مقامات هیچ اطلاعات کاربری را درخواست نکرده اند.
تاندوگدو امیدوار است در چند انتخابات در ماه‌های آتی، به موقع طرفداران اصلی بیشتری به دست آورد. او می‌گوید: «ما معتقدیم گفتگو و توافق بین ایدئولوژی‌های مخالف برای دموکراسی ضروری است.
معترضان ترک همچنین برای درگیر شدن با مسائل کشور از طریق Eksi Sozluk [فرهنگ ترش]، که احتمالاً اولین شبکه اجتماعی ترکیه و منبعی مانند ویکی‌پدیا برای کاربران برای افزودن متن بر اساس شرایط فردی است، گرد هم آمدند. طبق گفته بنیانگذار Sedat Kapanoglu، ثبت دایناسورهای رسانه های اجتماعی در سال 1999 تقریباً 15 میلیون بازدید ماهانه از صفحه را در ماه گذشته ثبت کرد. بخشی از محبوبیت آن توانایی آن در ارائه چشم انداز بدون فیلتر از هر دو طرف در یک مکان مفید است.

تصویری از مصاحبه‌های زنده و فیلم‌های جمعیت موجود در Capul.tv

تلاش‌های خلاقانه‌ای مانند اعتراض «مرد ایستاده» همچنین منجر به انفجار عکاسی دیجیتال از طریق سرویس‌هایی مانند اینستاگرام و تامبلر شد، در حالی که ابزارهای قدیمی‌تری مانند پیام‌رسان بلک‌بری، که در شورش‌های دو سال پیش لندن نقش داشتند، به ندرت مورد اشاره قرار گرفتند.
دولت‌ها همچنین باید تاکتیک‌های خود را در مواجهه با چنین فناوری‌هایی مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. در حالی که ترکیه در سال‌های گذشته یوتیوب را با موفقیت مسدود کرده است، نظر آکدنیز این است که قانون شماره 5651 که به ترکیه اجازه می‌دهد دسترسی به وب‌سایت‌ها را به طور کامل مسدود کند، دیگر آن دندانه‌ای را ندارد که منجر به تعطیلی چندین ساله YouTube در این کشور شد. درخواست های موفق در دادگاه های اروپایی
در حالی که به طور گسترده گزارش شده است که دولت ترکیه برای اطلاعات کاربران در مورد معترضان با توییتر و فیس بوک تماس گرفته است، فیس بوک هفته گذشته اعلام کرد که درخواست داده های ترکیه را رد کرده است، در حالی که گمان می رود توییتر نیز با مدیر عامل دیک کاستولو، مقامات را رد کرده است. هفته گذشته پلتفرم او به یک فروم گفت که از داده های کاربران دفاع می کند. توییتر و دولت ترکیه از طریق سفارت واشنگتن و کنسولگری نیویورک به درخواست‌های فوربس برای اظهار نظر پاسخ ندادند. فیس بوک از ارائه نظر اضافی خودداری کرد.
تونچ از دانشگاه بیلگی استانبول استدلال می کند که این اعمال می تواند نشانه ای از ناامیدی باشد که مقامات دیگر در منطقه آسایش خود بازی نمی کنند. «نسل Y از نظر استفاده از فناوری تأثیر زیادی بر این فرهنگ اعتراض و مقاومت گذاشت. دولت از کل ذهنیت بسیار عقب مانده است و از درک این فرهنگ جوانان شهری دور است.»
در حالی که رویترز انتظار دارد مقامات به حکم روز چهارشنبه اعتراض کنند، به نظر می رسد که اعتراضات بیشتر به یک همه پرسی برای رهبری ارشد دولت و پلیس تبدیل شده است تا صرفاً حفاظت از یک پارک. نظرسنجی از 3000 معترض نشان داد که در حالی که 70 درصد هیچ وابستگی سیاسی نداشتند و اکثریت قبلاً اعتراض نکرده بودند، از هر ده نفر 9 نفر به دلیل رفتار رجب طیب اردوغان نخست وزیر و پلیس شرکت کردند.
خنثی کردن موفقیت معترضان در این مرحله دشوار به نظر می رسد، زیرا عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه ماه گذشته اشاره کرد که “پیام دریافت شده است”. نحوه شنیدن این پیام در نهایت – از طریق انفجار فناوری از برنامه های طنز تا تلویزیون وب – کتاب بازی معترضان و مخالفان دولت در سراسر جهان را دوباره تعریف کرده است.
برای اطلاعات بیشتر در مورد Eksi Sozluk و ظهور رسانه های اجتماعی ترکیه، به داستان الکس کانترویتز، مشارکت کننده فوربس برای PBS MediaShift مراجعه کنید.
برای اطلاعات بیشتر در مورد Capul.TV، این بخش رادیویی را از PRI’s The World ببینید.
الکس کنراد را در توییتر در اینجا دنبال کنید:
@alexrkonrad را دنبال کنید
الکس کنراد، سردبیر ارشد فوربس است که سرمایه‌های مخاطره‌آمیز و استارت‌آپ‌ها را پوشش می‌دهد، به ویژه در حوزه ابر و هوش مصنوعی، خارج از نیویورک. من لیست Midas و Under 30 را برای VC ویرایش کردم و لیست Midas List Europe و Cloud 100 را ایجاد کردم. من بیش از دوازده داستان جلد درباره رهبران تجاری از جمله مارک بنیوف، پاتریک کالیسون و ملانی پرکینز نوشته ام. قبلاً در Fortune و WNYC کار می کردم و تاریخ قرون وسطی و باستان شناسی را در دانشگاه هاروارد مطالعه می کردم. من را در توییتر، اینستاگرام و موضوعات دنبال کنید: @alexrkonrad. به من ایمیل بزنید: akonrad@forbes.com. “>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط salamatsun