چندی پیش OpenAI، سازنده چت‌بات ChatGPT، پس از برکناری مدیرعامل خود و بازگشت او به همراه تغییر هیئت‌مدیره شرکت خبرساز شده بود. حالا با گذشت نزدیک به یک هفته از زمان پایان یافتن این اتفاقات، جزئیات اسنادی فاش شده است که نشان می‌دهد OpenAI قراردادی 51 میلیون دلاری با یک استارتاپ به نام Rain AI امضا کرده است تا از تراشه‌های هوش مصنوعی آن استفاده کند. نکته قابل ذکر دیگر اینکه «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، قبلاً روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری شخصی کرده است.

براساس گزارش Wired، استارتاپ Rain که مقر اصلی آن مانند OpenAI در سان‎‌فرانسیسکو مستقر شده، روی تراشه‌ای کار می‌کند که آن را واحد پردازش نورومورفیک یا NPU می‌نامد و برای شبیه‌سازی ویژگی‌های مغز انسان طراحی شده است. براساس رونوشت قراردادی که توسط WIRED مشاهده شده، OpenAI در سال 2019 توافق‌نامه 51 میلیون دلاری برای استفاده از این تراشه‌ها پس از عرضه آن‌ها، امضا کرده است. علاوه‌براین، مدیرعامل OpenAI شخصاً بیش از 1 میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است.

تراشه درحال ساخت شرکت Rain AI هنوز عرضه نشده و طبق اسناد موجود، ظاهراً اولین نمونه‌های آن در اکتبر سال آینده به دست مشتریان خواهد رسید.

جزئیات این قرارداد تعهد OpenAI نسبت به صرف مبالغ بسیار زیاد برای تأمین امنیت تراشه‌های موردنیاز خود را نشان می‌دهد. OpenAI از پلتفرم ابری قدرتمند مایکروسافت، سرمایه‌گذار اصلی خود، برای پیاده‌سازی ChatGPT کمک می‌گیرد، اما تاکنون بارها به‌دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری مجبور‌ شده است تا دسترسی به ویژگی‌های این چت‌بات را قطع کند.

قابلیت‌های تراشه هوش مصنوعی Rain AI

استارتاپ Rain که سال 2017 تأسیس شده، ادعا کرده است که تراشه درحال ساخت آن‌ها در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی که توسط توسعه‌دهندگان مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود، به‌طور بالقوه 100 برابر قدرت محاسباتی بیشتر و 10 هزار برابر بازده انرژی بیشتری برای آموزش دارد. این استارتاپ در مقطعی به سرمایه‌گذاران گفته بود که مذاکرات پیشرفته‌ای را برای فروش سیستم‌های خود به گوگل، اوراکل، متا، مایکروسافت و آمازون انجام داده است.

source

توسط