هم‌زمان بلک فرایدی (Black Friday)، کارمندان آمازون در انتقاد به شیوه‌های کاری غول تجارت الکترونیک جهان، در چندین کشور اروپایی دست به اعتصاب زدند.

براساس گزارش رویترز، کارمندان آمازون در این کمپین با نام «Make Amazon Pay» که توسط اتحادیه جهانی UNI تنظیم شده است، هم‌زمان با جمعه سیاه که در آن بسیاری از خرده‌فروشان کالاهای خود را با تخفیف عرضه می‌کنند، تا روز دوشنبه در بیش از 30 کشور اعتصاب خواهند کرد.

در طول دهه گذشته به‌دلیل رشد حوزه تجارت الکترونیک، فروشگاه‌های آنلاین محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و بلک فرایدی نیز به یک رویداد آنلاین تبدیل شده است. بخش بزرگی از فروش‌های جمعه سیاه که تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت، توسط آمازون انجام می‌شود.

این اتحادیه اعلام کرد که در آلمان، دومین بازار بزرگ آمازون از نظر فروش در سال گذشته، حدود 250 کارگر در لایپزیگ و حدود 500 کارگر در راینبرگ اعتصاب کرده‌اند. اعتصاب 24 ساعته این اتحادیه برای توافق جمعی درباره حقوق و دستمزد درحال انجام است. روز جمعه همچنین بیش از 200 کارگر آمازون در شهر کاونتری انگلستان دست به اعتصاب زده‌اند.

خواسته کارگران آمازون هم‌زمان با بلک فرایدی

کارگران آمازون خواستار افزایش دستمزد خود به 15 پوند (18.69 دلار) در ساعت هستند. بااین‌وجود سخنگوی غول تجارت الکترونیک اعلام کرده که به کارگران دستمزد عادلانه‌ای پرداخت می‌شود و آن‌ها علاوه بر حقوق بیش از 14 یورو (15.27 دلار) در ساعت خود از مزایای اضافی نیز برخوردارند. همچنین به گفته آمازون، این موضوع روی تحویل سفارشات بلک فرایدی تأثیرگذار نخواهد بود و از آوریل سال 2024 حداقل دستمزد اولیه کارگران به 12.30 تا 13 پوند در ساعت افزایش خواهد یافت.

با وجود رشد سریع برخی رقبا مانند Shein (با 64 میلیون کاربر فعال) و Temu (با 51 میلیون کاربر فعال)، آمازون همچنان محبوبیت خود را در اروپا حفظ کرده و طبق داده‌های data.ai، اپلیکیشن آمازون در ماه اکتبر 146 میلیون کاربر فعال در اروپا داشته است.

source

توسط