بزقرمه یکی از غذاهای سنتی و اصیل استان کرمان است که در شهرهای مختلفی همچون ماهان، بابک، کرمان و رفسنجان بیشتر طبخ می‌شود و با استفاده از گوشت کوبیده‌شده و تزئینات مختلف آن را سرو می‌کنند. پیشنهاد می کنیم که اگر بلیط هواپیما تهران کرمان خریده اید و قصد سفر به این شهر را دارید، حتما در یک رستوران محلی این غذای خوشمزه را بچشید.

با فلای تودی بلیط کرمان را رزرو کنید و طعم اصیل بزقرمه را بچشید

بزقرمه کرمان با توجه به ترکیباتی مانند گوشت و حبوبات که برای طبخ آن به‌کار رفته است ارزش غذایی بالایی دارد و می‌تواند یک وعده غذایی مفید و مقوی باشد.

همان‌طور که کرمان برای گشت‌وگذار در مکان‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و کویرگردی به‌عنوان یک مقصد دوست‌داشتنی محسوب می‌شود باید گفت که فرهنگ غذایی این منطقه نیز یکی از نکاتی است که این شهر را در نظر گردشگران برجسته می‌کند.

از همین رو می‌توانید با کمک وب‌سایت فلای تودی یکی از بلیط‌های پرواز به مقصد کرمان را انتخاب کنید تا در کنار بازدید از جاذبه‌های مختلف شهر برای خوردن یک وعده غذایی ناهار یا شام، بزقرمه را با طعم اصیل کرمانی بچشید.

دلیل نام‌گذاری بزقرمه چیست؟

اگر نام این غذا و دلیل انتخاب این اسم برای شما جالب توجه باشد باید گفت که در گذشته برای طبخ قرمه از گوشت بزغاله استفاده می‌کردند که بافتی لطیف و طعمی لذیذ داشت و باعث شد تا این غذا با چنین نامی شناخته شود.

البته درحال‌حاضر بیشتر از گوشت گوسفندی برای تهیه بزقرمه استفاده می‌کنند، دلیل اینکه در گذشته مردم این غذا را به این صورت درست می‌کردند این بود که به‌خاطر نبود امکانات سعی داشتند تا با پخت بزقرمه از فاسدشدن گوشت جلوگیری کنند.

مواد لازم برای تهیه بزقرمه کرمانی

مردم بومی کرمان برای تهیه این غذای خوشمزه و سنتی از ترکیبات تازه استفاده می‌کنند که معمولا با کمک این مواد اولیه خورشت یا آبگوشت بزقرمه تهیه می‌شود و تنها تفاوت بین این 2 مدل حجم آب است، مواد مورد نیاز عبارت‌اند از:

  • 500 گرم گوشت گوسفندی
  • 2 عدد پیاز
  • 2 پیمانه کشک تازه
  • یک‌ونیم پیمانه نخود
  • یک بوته سیر
  • حدود 4 قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده
  • نمک، زردچوبهو فلفل به مقدار مورد نیاز
  • نعناع، گردو، سیر و پیاز داغ برای تزیین

باید گفت کشک یکی از ترکیبات اصلی و مهم این غذا به‌شمار می‌رود که سرشار از کلسیم است و برای آن دسته از افرادی که معمولا دوست دارند تا غذاهای سالم و مقوی طبخ کنند، گزینه خوبی برای یک وعده ناهار یا شام خواهد بود و می‌توانند در خانه هم طرز تهیه آن را انجام دهند.

درصورتی‌که با فلای تودی بلیط قطار یا هواپیما را به مقصد کرمان انتخاب کرده‌اید، بعد از یک تفریح دلپذیر در سطح شهر حتما سری به رستوران‌های سنتی بزنید و برای خود یک پرس بزقرمه سفارش دهید تا از طعم آن لذت ببرید.

طرز تهیه بزقرمه کرمانی چگونه است؟

شاید در گذشته آماده‌کردن مواد و ترکیبات مورد نیاز برای تهیه بزقرمه کمی دشوار به‌نظر می‌رسید اما درحال‌حاضر دستور پخت این غذا ساده و راحت است و می‌توان در زمان کوتاهی یک خورشت لذیذ را آماده کرد.

مراحل مختلفی را باید برای آماده‌کردن این غذا طی کرد که رعایت هر کدام از آن‌ها روی طعم نهایی تاثیر زیادی دارد از همین رو سرآشپزهای کرمانی با حساسیت خاصی هر مرحله را انجام می‌دهند.

آماده‌کردن نخود برای بزقرمه

در اولین گام برای شروع طبخ بزقرمه لازم است که نخود از چندین ساعت قبل در آب خیس بخورد تا نفخ آن به‌طور کامل برطرف شود، بهتر است این کار را از یک روز قبل انجام داد.

با گذشت 24 ساعت از خیساندن نخودها باید این مواد را در قابلمه مناسبی بریزید و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی نخود را بپوشاند، سپس با قراردادن بر روی حرارت ملایم اجاق گاز اجازه دهید تا به‌خوبی پخته شود.

آماده‌کردن پیاز و گوشت برای اضافه‌شدن نخود

هر چقدر گوشتی که برای تهیه بزقرمه خریداری می‌شود تازه‌تر باشد خورشت نیز لذیذتر و خوش‌طعم‌تر خواهد بود از همین رو باید در انتخاب این مورد دقت کافی را داشته باشید.

در این مرحله از طبخ بزقرمه باید پیاز را کمی تفت دهید و قبل از تغییر رنگ، گوشت گوسفندی را به آن اضافه کنید در این زمان می‌توانید چاشنی‌های مختلف را مورد استفاده قرار دهید.

گوشت و پیاز را به‌خوبی با یکدیگر تفت داده و تا زمانی که رنگ آن‌ها تغییر کند این کار را ادامه دهید، حالا نوبت به این می‌رسد که نخودهای پخته‌شده را به ترکیب مورد نظر اضافه کنید.

این غذای خوشمزه را می‌توانید در اکثر رستوران‌های سنتی کرمان پیدا کنید، پس وقتی یکی از هتل‌های کرمان را از طریق فلای تودی رزرو کردید در زمان حضورتان حتما سری هم به رستوران محل اقامت خود بزنید تا طعم این غذای لذیذ را بچشید.

مخلوط‌کردن مواد بزقرمه

حالا به مرحله آخر تهیه مواد بزقرمه می‌رسید در این زمان باید ترکیب گوشت، نخود و پیاز را با استفاده از گوشت‌کوب برقی یا دستی به‌خوبی له کنید تا یک مخلوط یک‌دست به‌دست آید. در نهایت نیز کشک تازه به ترکیبات مورد نظر اضافه می‌شود.

برای تزئین این غذای خوش‌طعم و سنتی کرمانی می‌توان از گردو، پیاز، سیر و نعناع داغ استفاده کرد که وجود این مواد در کنار دیگر ترکیبات اصلی مزه‌ای لذیذ را ایجاد می‌کند که می‌تواند به مذاق شما خوش بیاید.

Picture2



نکاتی که باید برای طبخ بزقرمه در نظر گرفت

با توجه به اینکه کشک طبعی سرد دارد اگر دوست دارید این غذا را در خانه بپزید بهتر است حتما نعناداغ را در کنار دیگر ترکیبات بزقرمه مورد استفاده قرار دهید، دیگر نکات عبارت‌اند از:

  • برای رنگ و عطر بهتر بزقرمه حتما از مقدار کافی زعفران استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید مقدار کم‌تری گوشت در غذا مصرف کنید باید به جای آن کمی سیب‌زمینی پخته در کنار ترکیبات داشته باشید.
  • ازآنجایی‌که کشک طعمی شور دارد بهترین کار این است که برای اضافه‌کردن نمک به غذا تا مراحل آخر صبر کنید.

یادتان باشد که در زمان آماده‌کردن مقدمات سفر خود برای رفتن به کرمان که شامل رزرو بلیط و هتل از فلای تودی می‌شود در زمان حضورتان، امتحان‌کردن این غذای خوشمزه و لذیذ را هم در برنامه سفر خود قرار دهید.

اگر ساکن تهران هستید می‌توانید به‌راحتی از طریق فلای تودی ارزان‌ترین و مناسب‌ترین بلیط تهران کرمان را رزرو کنید و گشتی در فضای تاریخی این شهر کویری بزنید.

جمع‌بندی

شما می‌توانید با کمک فلای تودی بلیط پرواز یا قطار کرمان را به‌راحتی رزرو کنید و در زمان حضورتان طعم لذیذ و خاص یکی از غذاهای سنتی این منطقه به نام بزقرمه را بچشید که با استفاده از ترکیب گوشت، نخود، پیاز و چاشنی‌های مختلف تهیه می‌شود.



پایان رپرتاژ آگهی

source

توسط