مرداد 1401: آقای سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، ضمن تایید خبر خریداری پلتفرم جک J4 توسط این شرکت، خبر داده که اولین خودرو کرمان موتور با استفاده از پلتفرم جی4 اما با داخلی‌سازی 100 درصدی، در نیمه اول سال 1402 به بازار ایران معرفی می‌شود. مدیرعامل کرمان موتور، همچنین نکات جالبی را درباره این خودرو گفته که خلاصه آن به شرح زیر است:

1- شرکت کرمان موتور در سال 1396 جلسه‌ای با استاندار استان آنهویی چین (که کارخانه جک در آنجاست) برگزار نمود و قرار شد کرمان موتور و جک وارد فاز جوینت ونچر شوند. در ابتدای کار، این دو شرکت قصد داشتند که شرکت مشترکی تاسیس کنند و خودرویی را از صفر، طراحی و تولید نمایند. اما تحریم‌های صنعت خودرو در سال 1397 مانع انجام این کار شد.

2- بعد از تحریم‌ها، خودروسازی جک اعلام کرد که حاضر است با فروش پلتفرم به کرمان موتور، همکاری‌اش را به این شرکت ادامه دهد. برهمین اساس، هر دو طرف روی خودرو جک J4 به توافق رسیدند. خودروسازی جک نیز متعهد شد که تمام دانش فنی و قالب‌های قطعات آنرا به کرمان موتور منتقل کند.

3- فرآیند خریداری پلتفرم J4 به همراه انتقال دانش فنی، ساخت قطعات و … حدود دو‌ هزار میلیارد تومان هزینه داشت. که البته شرکت کرمان موتور، هزینه‌های مربوط به خریداری دانش فنی را طی زمان پنج ساله به چینی‌ها پرداخت می‌کند.

4- البته این مقدار هزینه، صرف‌نظر از هزینه‌های مربوط به طراحی یک محصول جدید براساس این پلتفرم است چراکه کرمان موتور، طراحی اتاق جدید برای محصول جدیدش را به شرکت ایتالیایی سپرده است و طبق برنامه زمان‌بندی آنها، این طراحی در دی‌ماه 1401 آماده می‌شود.

5- اگر همه چیز طبق برنامه کرمان موتور پیش برود، محصول جدید کرمان موتور در نیمه اول 1402 به بازار ایران معرفی می‌شود. این سدان جدید، با لوگوی جدید کرمان موتور و احتمالا تحت برند کی ام سی خواهد بود.

6- قطعات خودروی جدید کرمان موتور، داخلی‌سازی 100 درصدی دارند طوریکه حتی پیشرانه آن توسط شرکت‌های ایرانی، داخلی‌سازی خواهد شد. البته کرمان موتور در حال حاضر، در بخشی از قطعات الکترونیکی مربوط به مجموعه EMS به مرحله داخلی‌سازی نرسیده‌ است اما طبق اعلام این شرکت، تاکنون بیش از 460 قالب قطعات خودروی جدید کرمان موتور، به ایران ارسال شده و در بین 120 قطعه‌ساز ایرانی نیز پخش شده است.

7- خودروی جدید کرمان موتور، قرار است در سه نسخه برقی، بنزینی دنده‌ای و بنزینی اتوماتیک دارد. خودروی برقی کرمان موتور با همکاری شرکت مپنا ساخته می‌شود و قیمت آن احتمالا 16 هزار دلار خواهد بود. البته برای مدل‌های بنزینی دنده‌ای و بنزینی اتومات، کرمان موتور در تلاش است تا آنها را با قیمتی رقابتی به بازار ایران بیاورد.

8- برنامه نهایی کرمان موتور این است که بتواند سالانه 24 هزار دستگاه از این خودروی جدید را به تولید برساند تا به این ترتیب، بتواند با محصولاتی همانند تارا، دنا پلاس، شاهین و … وارد رقابت شود.

source

توسط