گروه صنعتی ایرانخودرو در پایان روز ۲۴مهرماه، موفق به تولید و عرضه بیش از ۳۰۰هزار دستگاه خودرو سواری، تجاری سنگین و نیمهسنگین شد. با همت تلاشگران سنگر تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو، از ابتدای امسال تا ۲۴ مهرماه، تعداد ۳۰۰هزار و ۱۶۲ دستگاه خودرو در این گروه صنعتی تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۲ درصدی به ثبت رسیده است. این در حالی است که سال گذشته، تولید گروه صنعتی ایرانخودرو در ۱۱ آبانماه از ۳۰۰هزار دستگاه عبور کرده و این تعداد در سال جاری ۱۷ روز زودتر از مدت مشابه سال گذشته محقق شده؛ از سوی دیگر، از ابتدای امسال تا ۲۴ مهرماه، بیش از ۳۰۰هزار دستگاه خودرو به مشتریان عرضه شده است. همچنین با برنامهریزی صورتگرفته و با تلاش شبانهروزی مجموعه کارکنان گروه صنعتی ایرانخودرو و شبکه تامین، در نیمهدوم سال تیراژ تولید و عرضه خودرو به بازار افزایش خواهد یافت.
داخلیسازی ۹۰درصدی موتور XUP ایرانخودرو
در همینحال، مدیر طرح موتور XUP ایرانخودرو اصلیترین نقطه قوت این موتور را استفاده از زنجیره و توان تولید قطعات داخلی دانست و گفت: «در تولید این موتور بیشاز ۹۰درصد خودکفا هستیم و تمام قطعات مکانیکی آن به صورت کامل در داخل کشور تولید می شود.»
محمد کاظمی افزود: «موتور XUP نسبتبه موتور پایه خود یعنی XU7 تغییرات بسیاری داشت و بیشاز ۳۰ قطعه در آن بهصورت کامل تغییر کرد و موتوری کاملا جدید به وجود آمد تا بتواند استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت را که استانداردهای الزامآور است، داشته باشد.»
مدیر طرح موتور XUP، با بیان اینکه در این طرح، مهمترین مساله مصرف سوخت و آلایندگی موتور بود، یادآور شد: «موتور XU7 از استاندارد آلایندگی یورو۲ به یورو۴ ارتقا داده شده بود، اما موتور XUP از استاندارد آلایندگی یورو۵ برخوردار است، به ویژه اینکه مصرف سوخت ترکیبی آن نیز بر روی خودرو پارس تقریبا ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و در خودرو آریسان ۸.۵لیتر در ۱۰۰ کلیومتر پیمایش است. از ابتدای طرح نیز مقرر شد موتور XUP بهصورت دوگانهسوز طراحی و تولید شود تا بعدا بتواند در محصولات آریسان، سمند، پژو ۴۰۵ و پارس استفاده شود، اما به دلیل الزامات استانداردی، دو خودرو سمند و ۴۰۵ از خط تولید ایرانخودرو خارج و دو خودرو پارس و آریسان تولید شدند.»
تغییرات موتور XUP نسبتبه موتور پایه
کاظمی با اشاره به تغییرات این موتور نسبتبه موتور پایه، عنوان کرد: «در موتور XUP، برخی قطعات مانند مجموعه شاتون و پیستون بهطور کامل تغییر کرده و جدید است. میللنگ و یاتاقانها نیز کاملا جدید هستند؛ روی بلوک موتور که تولید ایرانخودرو است نیز تغییراتی صورت گرفته و سرسیلندر و چندراهه هوای این موتور کاملا جدید شده و به موتور XUM نزدیک است.با توجه به اینکه این موتور بهصورت دوگانهسوز طراحی شده، تغییرات موادی در سوپاپ هوا و دود و سیت سوپاپ ایجاد شده است. همچنین افزایش نسبت تراکم موتور به ۱۰.۵ برای دستیابی به حداکثر توان و گشتاور بهخصوص در حالت سوخت CNG انجام شده است.تسمه زمانبندی این موتور نیز از لحاظ جنس بهدلیل تقویت موتور تغییر کرده است. علاوه بر این، مسیر هوای ورودی به موتور جدید شده و از محفظه صافی هوای موتور TU5 استفاده شده است. درپوش دریچههای موتور و مسیر گازهای محفظه لنگ (CVS) موتور نیز تغییر کرده است.»
وی همچنین با بیان اینکه شمع موتور XUP شمع سوزنی است تا بتواند پایداری احتراق را ایجاد کند، تصریح کرد: «روغن بهکاررفته در این موتور نوعی است که بتواند پایینترین میزان اصطکاک را ایجاد کند و مصرف سوخت را کاهش دهد. جعبهدنده در این موتور نیز تغییر یافته است و نسبت دندهها کاملا جدید شدهاند تا بتواند با موتور برای رسیدن به اهداف بیشینه تطابق را داشته باشد.»
مدیر طرح موتور XUP ایرانخودرو با بیان اینکه برخی قطعات جانبی موتور که اصلیترین قطعات آن نیز به شمار می وند مانند قطعات الکترونیکی و ECU، تغییراتی داشتهاند، اظهار کرد: «در نسخه تولیدی این محصول از دریچه گاز و پدال برقی استفاده شده است. ضمن اینکه قطعه خودرویی بسیار مهمی که به این موتور افزوده شده، منبع انبساط آب بوده که موجب تغییر کامل سامانه خنککاری خودرو و موتور شده است. درواقع از منبع آب استفاده شده تا مشکل هواگیری سامانه خنککاری موتور که باعث خرابشدن واشر سرسیلندر بوده تا حدود بسیار زیادی رفع شود و درحالحاضر در محصول آریسان دو و پارس این مشکل مرتفع شده است.»
وی با اشاره به این که نسخه بنزینسوز موتور XUP دارای توان ۷۲ کیلووات و گشتاور ۱۴۲نیوتونمتر و نسخه گازسوز آن دارای توان ۶۸ کیلووات و گشتاور ۱۳۰نیوتونمتر است، عنوان کرد: «پس از طراحی موتور EF7 گازسوز، موتور XUP نیز موتور پایه گازسوز شد، زیرا موتور XU7 که از قدیمیترین موتورهای ایرانخودرو به شمار میرفت، در اصل یک موتور دوگانهسوز بود، اما موتور XUP که درحالحاضر بر روی محصول آریسان2 قرار دارد، تنها به شکل دوگانه سوز تولید میشود و سعی شده است تا جای ممکن پایهگازسوز تولید شود.»
حل مشکل سوختن واشر سرسیلندر با تغییر سیستم خنککاری
کاظمی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی موتور XUP این بود که نسبت به موتور قدیمی خود، افزایش توان و گشتاور ۱۰ درصدی و کاهش حداکثری مصرف سوخت (دو لیتر) نسبت به موتور پایه داشته باشد، اظهار کرد: «برخی از مشکلات موتور پایه که مهمترین آن سوختن واشر سرسیلندر بود، با تغییر سیستم خنککاری بهطور کامل حل شده است.»
وی با اشاره به اینکه خودرو آریسان2 نسبت به آریسان یک تغییرات بسیار زیادی دارد، گفت: «مهمترین تغییرات صورتگرفته در این محصول، محرک شدن چرخ جلو آن است، تا پیش از این چرخ های عقب این خودرو محرک بود.»
مدیر طرح توسعه موتور XUP، با بیان این که این خودرو نسبت به خودرو پایه دارای چند تغییر اساسی است، اظهار کرد: «در این محصول از پلتفرم یکپارچه استفاده شده است؛ یعنی محفظه موتور، محل جانمایی آن و شاسی خودرو آن تغییر یافته است. همچنین جانمایی مخزن گاز و چرخ زاپاس در پلتفرم جدید آریسان تغییر کرده است و مشتری میتواند از فضای کامل اتاق بار استفاده بهینه کند.»